اشتراک گذاری

مقایسه هارد SSD و معمولی

مقایسه هارد SSD و معمولی پیش از ارتقا هارد لپ تاپ یا کامپیوتر، به شما کمک می کند که کاربردی ترین محصول را خریداری کنید. تا چندسال پیش در انواع کامپیوتر و لپ تاپ، هارددیسک های HDD استفاده میشد. اما چندسالی است که فناوری SSD با سرعت فوق العاده بالایی که دارد، هاردهای قدیمی را گوشه نشین کرده است. اما تفاوت هارد اچ دی دی با اس اس دی، تنها به سرعت محدود نمی شود.

این فناوری، ویژگی های دیگری هم دارد که موجب شده اند کاربران به دنبال ارتقا دادن هارد سیستم های کامپیوتری خود باشند. در ادامه ضمن مقایسه هارد SSD و معمولی، نکاتی را در خصوص هریک از این هاردها بررسی می کنیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می توانید با نمایندگی اچ پی در مرکز سخت افزار ایران تماس بگیرید.

مقایسه هارد SSD و معمولی

مقایسه هارد SSD و معمولی از نظر سرعت

مهم ترین تفاوت هارد اس اس دی با معمولی، در سرعت انتقال داده هاست. ساختار حافظه های اس اس دی به گونه ای است که تا 30 برابر سریع تر از هاردهای معمولی، داده ها را انتقال می دهند. بد نیست بدانید که SSD، مخفف کلمه Solid State Drive یا دیسک حالت جامد است و به نوعی می توان آن را نسخه پیشرفته تر فلش مموری در نظر گرفت.

برخلاف هارد HDD، حافظه های SSD هیچ بخش متحرکی ندارند و بر پایه NAND طراحی شده اند. همین مسئله موجب شده است که سرعت این هاردها به مراتب بیشتر از هاردهای قدیمی باشد و این، یکی از پارامترهای مهم در مقایسه هارد SSD و معمولی محسوب می شود.

تفاوت قیمت هارد SSD و معمولی

یکی دیگر از فاکتورهایی که باید در مقایسه هارد SSD و معمولی مد نظر قرار دهید، قیمت این حافظه هاست. هاردهای HDD در مقایسه با اس اس دی ها، قیمت پایین تری دارند و در عین حال، سرعت کمتری را نیز ارائه می دهند. نکته ای که وجود دارد این است که SSDها به ویژه در ظرفیت های بالاتر، قیمت بالایی دارند. این یعنی اگر به فضای ذخیره سازی زیادی نیاز دارید و در عین حال بودجه شما محدود است، بهتر است قید اس اس دی را بزنید و به فکر خرید یک هارددیسک با ظرفیت بالا باشید.

مقایسه سرعت دسترسی به اطلاعات در اس اس دی و هارد معمولی

برای مقایسه هارد SSD و معمولی، باید به سرعت دسترسی به اطلاعات هم توجه کنید. هاردهای معمولی، دارای قطعه ای به نام هد هستند که اطلاعات را از سطح پلاتر می خواند و بعد، آنها را در دسترس کاربر قرار می دهد. فرایند چرخش هارد و دسترسی به اطلاعات زمان بر است و همین مسئله، باعث سرعت پایین هاردهای HDD شده است. این در حالی است که در هاردهای SSD اطلاعات به صورت مستقیم و در کمترین زمان ممکن در اختیار کاربران قرار می گیرد.

مقاومت SSD بیشتر است یا هارد HDD؟

در ادامه مقایسه هارد SSD و معمولی، بد نیست در مورد مقاومت این دو حافظه پرکاربرد و تفاوت آنها هم اطلاعاتی داشته باشید. جالب است بدانید که اس اس دی ها مقاومت بسیار بالایی در مقابل ضربه دارند.

قطعات حساسی که در هاردهای معمولی تعبیه شده اند، باعث می شوند تا این محصولات از نظر مقاومت در سطح پایین تری قرار بگیرند. بنابراین هاردهای معمولی، با کوچک ترین ضربه یا حتی تکان خوردن، در معرض آسیب دیدگی قرار گرفته و ممکن است اطلاعات ذخیره شده در آنها نیز پاک شوند.

تفاوت های هارد معمولی با SSD

برای مقایسه هارد SSD و معمولی به شکل دقیق تر، بهتر است برخی از تفاوت های دیگر این دو نوع حافظه را نیز بشناسید. یکی از این تفاوت ها، مربوط به گرمای کمتری است که اس اس دی ها در مقایسه با هاردهای HDD تولید می کنند. در عین حال بد نیست بدانید که هاردهای SSD، انرژی کمتری هم نسبت به هاردهای معمولی مصرف می کنند.

تفاوت دیگر این که SSD  به دلیل ساختاری که شبیه به فلش دارند و نیز عدم وجود فن در آنها، صدای بسیار کمتری در مقایسه با هاردهای معمولی تولید می کنند. همچنین بسیار مهم است که SSD ها طول عمر بیشتری دارند و از نظر امنیت و نگهداری اطلاعات هم می توان اطمینان بیشتری به آنها داشت.