اشتراک گذاری

پارتیشن بندی هارد

پارتیشن بندی صحیح هارد از آن رو مهم است که به کاربر در بهینه‌سازی فضای هارد کمک می‌کند و دسترسی او به اطلاعات طبقه بندی شده در هارد را، آسانتر و سریع تر می‌سازد. با پارتیشن بندی هارد می توان چندین سیستم عامل را روی یک سیستم نصب کرد. به طور مثال می توان همزمان ویندوز ۷ و ۸ را در سیستم خود نصب کرد.

(در واقع می توان بدون ایجاد تداخل، سیستم عامل‌های مختلف را روی درایو های متعدد نصب نمود. پارتیشن بندی صحیح هارد نیز مانند دیگر تنظیمات نرم‌افزاری بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد و می‌بایست توسط کارشناسان تعمیر هارد اچ پی انجام شود.

پارتیشن بندی صحیح هارد

آموزش قدم به قدم پارتیشن بندی صحیح هارد

پارتیشن بندی در زمانی که اطلاعاتی در هارددیسک شما نباشد بسیار راحت تر است، بنابراین اگر سیستم شما جدید است بهتر است اینکار را همین الان انجام دهید اما به هر حال می توانید اینکار را هر زمان انجام داده اما بهتر است قبل از آن از اطلاعات خود یک فایل پشتیبان ذخیره کنید.

تقسیم یک فضا به دو فضا :

• کنترل پنل Control Panel را باز کنید، به ابزار Administrative Tools رفته و بر روی  click Computer Management کلیک کنید.

• بر روی استورج Storage در فضای میانی دو کلیک بزنید و سپس بر روی مدیریت دیسک Disk Management دو کلیک بزنید.

• دیسک : فضای اصلی هاردیسک شما است. اگر هارد شما پارتیشن نشده باشد اکثر این فضا به نام درایو C شناخته می شود.

• بر روی درایو, C یا فضای پارتیشن نشده کلیک راست را بزنید و سپس بر روی “Shrink Volume.” کلیک کنید (ویندوز پارتیشن ها را به نام ولوم volume می شناسد)، ویندوز اندازه ای را که می خواهید درایو خود را کوچک کنید از شما سئوال می کند این مقدار همان فضائی است که بعد از پارتیشن بندی حجم پارتیشن جدید را تشکیل خواهد داد. حجمی را که مطابق نیاز شماست وارد کنید.

• جهت کوچک کردن فضا، گزینه ها را به ترتیب انتخاب کنید و ادامه دهید .

• پس از پایان اینکار، فضائی قسمت نشده unpartitioned خواهید داشت که بعدا به عنوان پارتیشن دوم از آن استفاده خواهید کرد، بر روی این فضای قسمت نشده کلیک راست را بزنید و بر روی گزینه New Simple Volume کلیک کنید. گزینه ها را دنبال کنید تا فضای پارتیشن جدید و اسم آن را انتخاب کنید.

• در آخر از شما جهت فرمت فضای جدید سوال می شود گزینه OK را انتخاب کرده تا پارتیشن جدید فرمت شود. پارتیشن شما برای استفاده آماده است.

نحوه پارتیشن بندی هارد اچ پی
پارتیشن بندی هارد

انواع پارتیشن در هارد

پیش از پارتیشن بندی صحیح هارد، می‌بایست نوع درایوهای مورد نظر مشخص گردد. به طور کلی درایوهای قابل تولید در پارتیشن بندی صحیح هارد مشتمل بر سه نوع  Primary، Logical و  Extended می‌باشد. به طور کل سیستم پارتیشن‌بندی هارد سه نوع می‌باشد: 

PRIMARY و EXTENDED و LOGICAL که هر سه گزینه را می‌توانید در قسمت Manage مشاهده کنید. در کل تفاوت primary با logical در این است که PRIMARY به پارتیشن‌های مستقل گفته می‌شود. پارتیشن logical به پارتیشن‌هایی گفته می‌شود که داخل یک پارتیشن extended ساخته می‌شوند.

پارتیشن Primary

پارتیشن  Primaryیا همان پارتیشن اولیه، نخستین درایو در هارد است و پارتیشنی است که ویندوز، فایل‌های مربوط به بوت را در آن قرار می‌دهد. بد نیست بدانید که قبل از اجرای سیستم عامل و برای شروع به کار ویندوز، بایوس این درایو را به عنوان مکانی که نحوه اجرای ویندوز در آن ثبت شده است، می‌شناسد.

پارتیشن Extended

در پارتیشن بندی صحیح هارد، پارتیشن‌های Extended قابل تقسیم به پارتیشن‌های منطقی یا همان Logical هستند. هر هارددیسک می‌تواند ۴ پارتیشن primary داشته باشد یا می تواند ۱ پارتیشن primary  و ۱ پارتیشن Extended داشته باشد. در صورتی که چند پارتیشن primary در هارد‌دیسک وجود داشته باشد فقط می توان یکی از آنها را فعال کرد و مابقی مخفی خواهند بود. در حقیقت این پارتیشن‌ها به صورت فیزیکی درون هارد قرار دارند اما به دلیل عملکرد MBR، سیستم عامل آنها را نمایش نمی‌دهد.

چرا درایو را پارتیشن بندی کنیم؟

اگر بیشتر از یک نفر از سیستم استفاده می کند و شما می خواهید که فایل ها را به صورت مجزا نگهداری کنید، به هر نفر حق دسترسی بدهید و نیاز به امنیت دارید. پارتیشن بندی در این امور کمک می کند مخصوصا اگر یک کودک از سیستم استفاده می کند.

می خواهید بهره و توان بیشتری از سیستم خود ببرید؟

پارتیشن بندی هاردیسک میزان حرکت هد های درایو شما را در زمان خواندن و نوشتن اطلاعات و یا زمان جستجوی اطلاعات را کاهش می دهد. بعلاوه پارتیشن بندی فضای لازم برای نوشتن آدرس های مربوط به اطلاعات را کمتر می کند در نتیجه این کاهش حجم سیستم می تواند سریعتر به اطلاعات ذخیره شده و محل آنها دسترسی پیدا کند در نتیجه کارائی سیستم شما بیشتر می شود.

آیا می خواهید مدیریت سیستم خود را بهبود ببخشید؟

اگر سیستم عامل خود را در فضائی مجزا از اطلاعات خود نگهداری نمائید، دسترسی و تهیه فایل پشتیبان از فایل های شما راحت تر انجام می شود. حتی اگر مجبور باشید که سیستم عامل خود را دوباره نصب کنید بدون نگرانی از دست رفتن اطلاعات آنرا انجام می دهید.

می خواهید اطلاعات شما امنیت بیشتری داشته باشند؟

 اگر به هر دلیلی قسمتی از هاردیسک شما آسیب ببیند مثلا به دلیل تروجان ها، امکان بیشتری وجود دارد که پارتیشن دیگر سالم و دستنخورده باقی بماند.

پارتیشن بندی صحیح هارد در نمایندگی HP

شما کاربران گرامی می‌توانید در صورت نیاز به سرویس‌های مرتبط با پارتیشن بندی صحیح هارد، به نمایندگی HP مراجعه کرده و با حضور در پارت «سرویس‌های تخصصی هارد» خدمات مورد نیاز خود را دریافت نمایید. در این مرکز برترین نوع پارتیشن بندی هارد با توجه به ویندوز دستگاه به شما پیشنهاد شده و در صورت تأیید بر روی دستگاه پیاده می‌گردد.

در صورتی که به هر دلیل امکان مراجعه به نمایندگی اچ پی را ندارید، می‌توانید از سیستم سرویس در محل استفاده نمایید. در این سرویس، کارشناسان ما خود در محل حضور یافته و خدمات مورد نیاز در رابطه با پارتیشن بندی صحیح هارد را به شما ارائه می‌دهند.

تعمیر هارد اچ پی

یکی از خدمات تخصصی مرتبط با تعمیرات هارد اچ پی ، بازیابی و ریکاوری اطلاعات هارد اچ پیاست که عملی ساختن آن بدون در اختیار داشتن سیستم‌های خاص نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این کار امکانپذیر نمی‌باشد. اگرچه بازیابی و ریکاوری اطلاعات هارد اچ پی ادعای بسیاری از مراکز موجود در سطح شهر است لیکن توجه داشته باشید که نرم‌افزارهای به‌کار گرفته شده در این مراکز قابلیت و توانایی لازم جهت بازیابی اطلاعات را ندارند و بسیاری از داده‌ها و اطلاعات، پس از بازیابی، همچنان دور از دسترس کاربر باقی می‌مانند.

شما با نصب هر کدام از نرم‌افزارهای بازیابی و تعمیر مشاهده خواهید کرد که ادعای بازیابی تمامی اطلاعات، تنها تبلیغی صِرف بوده و حقیقت ندارد. بعلاوه بنابر نظر متخصصان و کارشناسان این حوزه، استفاده از این نرم‌افزارها اقدام چندان هوشمندانه‌ای به‌نظر نمی‌رسد و ممکن است مشکلاتی را در دستگاه شما ایجاد کند. از همین رو توصیه می‌شود جهت دریافت خدمات مرتبط با بهسازی و تعمیر هارد اچ پی –نظیر پارتیشن بندی صحیح هارد- صرفاً به مراکز تخصصی این حوزه نظیر مرکز تعمیرات هارد HP مراجعه نمایید.

نمایندگی تعمیرات اچ پی

تعمیرات اچ پی در این مرکز به دلیل بررسی و واکاوی تعداد بسیاری از دستگاه‌های این برند، با بهره‌مندی از کارآمدترین متدهای تعمیری صورت می‌گیرد که بازدهی و اثربخشی آن‌ها در حین تعمیر به اثبات رسیده است. کارشناسان مرکز تعمیرات اچ پی با بررسی تعداد بی‌شماری از دستگاه‌های اچ پی و تدوین اشکالات شایع در آن‌ها، سازگارترین متدهای تعمیر و ترمیم را شناسایی کرده و در فرآیندهای تعمیرات اچ پی به‌کار بسته‌‌اند.

شناسایی اشکالات شایع، گامی مؤثر در سرعت‌بخشی و تعمیر تخصصی دستگاه‌های اچ پی قلمداد می‌گردد زیرا از ورود کارشناسان تعمیر به دیگر حوزه‌های نامرتبط پیشگیری نموده و راهنمای آن‌ها جهت پیاده‌سازی تعمیرات تخصصی در بخش معیوب و ناکارآمد دستگاه است. واحدهای ارائه دهنده خدمات در نمایندگی اچ پی در بخش زیر معرفی شده است.