اشتراک گذاری

تعمیر فن لپ تاپ اچ پی

پیش از پرداختن به سرویس‌های تعمیر فن لپ تاپ اچ پی بد نیست نگاهی به ساختار این بخش از دستگاه و کارکرد آن داشته باشیم. همانگونه که می‌دانید فن لپ تاپ، مشتمل بر دو بخش فن و سینک است؛ فن همان پره‌ای است که چرخش آن سبب جابجایی هوای اطراف می‌گردد و سینک هم مجموعه لوله‌های چسبیده به فن است که بر روی CPU و چیپ‌ها قرار می‌گیرد. کاری که فن انجام می‌دهد آن است که گرمای چیپ‌ها را که توسط سینک به فن منقل شده است به بیرون از این دستگاه انتقال می‌دهد.

البته این کار بسته به نوع فن، -یعنی مکنده یا دمنده بودن آن- به شکل متفاوتی انجام می‌شود. خرابی فن لپ تاپ اچ پی، معمولا با علائمی چون صدا دادن فن لپ تاپ، افزایش دمای لپ تاپ و مواردی از دست همراه خواهد بود. صدای فن لپ تاپ و پایین آمدن راندمان فن، در نهایت سبب داغ‌تر شدن سی پی یو می گردد و ادامه این وضعیت آسیب های بیشتری را به دستگاه وارد می‌کند. در این مقاله برآنیم تا ضمن شرح علت صدا دادن فن لپ تاپ برخی راه حل های موجود جهت رفع این اشکال را با شما به اشتراک بگذاریم.

تعمیر فن لپ تاپ اچ پی در محل

تعمیر فن لپ تاپ اچ پی

از آنجا که غالب اشکالات پیش آمده در فن لپ تاپ اچ پی و البته فن سایر لپ تاپ ها، آلودگی این قطعه و انباشت گردوغبار در آن است، نخستین توصیه ما جهت تعمیر فن لپ تاپ hp گردگیری و سرویس آن است. (البته در صورتی که اشکال پیش آمده را ناشی از انباشت گردوغبار در این بخش می‌دانید). برای این کار ابتدا جریان برق را قطع و آداپتور شارژ را از پشت دستگاه در آورید.

پس از این کار باتری را از دستگاه جدا نمایید و درپوش زیرین لپ‌تاپ را باز کنید. این درپوش، مجرایی برای دسترسی به قطعات داخلی دستگاه است و معمولا پنجره‌های تبادل هوا روی آن قرار دارند. پیچ ها را باز کرده و این درپوش را بردارید. پس از این کار از فشار باد قوی برای گردگیری فن استفاده نمایید. (این کار را در فضای باز و خارج از خانه، محل کار و … انجام دهید).

سر لوله خروج باد را به فن و قطعات داخلی آن خیلی نزدیک نکنید. جریان باد بیش از حد قوی، می تواند به فن و سایر قطعات داخلی لپ‌تاپ صدمه بزند. پس از این کار پنل دسترسی یا همان درپوش را مجددا سرجایش گذاشته و پیچ‌هایش را ببندید. سپس باتری لپ‌تاپ را نیز به دستگاه متصل کرده و دستگاه را روشن نمایید. احتمالا با این کار تعمیر فن لپ تاپ اچ پی شما نتیجه‌بخش بوده و اشکال پیش امده در آن رفع گردد.

ارتقا عملکرد فن لپ تاپ اچ پی

استفاده از فن خنک کننده مجزا:

نخستین راهکار توصیه شده توسط کارشناسان تعمیر لپ تاپ اچ پی، جهت ارتقا عملکرد فن استفاده از فن خنک کننده مجزا است. این راهکار به ویژه در زمانی که دستگاه به دلیل اجرای برنامه های سنگین (نظیر بازی هایی با گرافیک بالا و…) پردازش های بالاتری را انجام می دهد پیشنهاد می گردد.

تمیز کردن فن:

راهکار دیگر جهت ارتقا عملکرد فن لپ تاپ اچ پی تمیز کردن فن و گردگیری اصولی آن است. برای این کار نیاز به دقت و ظرافت بالا و آشنایی کامل با قطعات و اجزا لپ تاپ دارید. از این رو توصیه می شود برای انجام این کار به یکی از مراکز تخصصی در حوزه تعمیر لپ تاپ اچ پی مراجعه نمایید.

متوقف کردن پردازش‌ها:

راهکار دیگر پیشنهادی جهت رفع صدا دادن و تعمیر فن لپ تاپ اچ پی متوقف کردن پردازش هاست. گرمایی که توسط CPU حین اجرا و باز کردن برنامه ها ایجاد می شود مهم ترین منبع برای افزایش دمای لپ تاپ می باشد. به علاوه پردازش‌هایی که در پس زمینه برنامه های انجام می شوند نیز به این افزایش دما کمک می کنند. با بستن برنامه های غیرضروری و جلوگیری از پردازش آن ها می توان به کاهش دمای لپ تاپ کمک کرد و از کار کردن بیش از حد فن در آن جلوگیری نمود. برای این کار آدرس روبرو را دنبال کنید: System Configuration → Start → Run → msconfig → OK → Startup. در نهایت تب Startup را انتخاب کنید و برنامه‌هایی که می‌خواهید بلافاصله بعد از بوت شدن دستگاه پردازش آن‌ها شروع شود را برگزینید.

استفاده از نرم افزار های کنترل سرعت فن:

اگر تمایل دارید که فن موجود در دستگاه شما کاملاً بی صدا باشد می توانید از نرم افزار های کنترل سرعت فن استفاده کنید. این نرم افزار سرعت فن صدا را به صورت همزمان تنظیم می کند. با این که این روش بهترین ایده برای کاهش صدای فن لپ تاپ اچ پی نیست اما می توانید نرم افزاری نظیر speed fan را دانلود کنید و سرعت فن لپ تاپ خود را کنترل نمایید.

تعویض فن لپ تاپ Hp

استفاده از خمیر سیلیکون:

آخرین روش توصیه شده توسط کارشناسان جهت تعمیر فن لپ تاپ اچ پی با صدای نابهنجار استفاده از خمیر سیلیکون است. میدانیم زمانی که دمای سی پی یو بالاست عملکرد فن پایین آمده و فن لپتاپ بیشتر از هر وقت دیگری به صدا در خواهد آمد. بنابراین بهتر است در زمان اجرای بازی های کامپیوتری و یا نرم افزار های رندرینگ و گرافیکی مانند فتوشاپ و CAD از خمیر سیلیکون استفاده کنید. برخی از کارشناسان تعمیر لپ تاپ اچ پی استفاده از این خمیر را اجباری می دانند.

این مقاله را از قلم نیندازید: چرا لپ تاپ روشن نمی شود؟

تعویض فن لپ تاپ اچ پی

در صورتی که تشخیص کارشناسان تعمیر لپ تاپ اچ پی به این نتیجه منتهی شود که امکان تعمیر فن لپ تاپ اچ پی وجود ندارد، اقدامات مورد نیاز جهت تعویض این قطعه را آغاز می‌گردد. تشخیص این مسئله که آیا امکان تعمیر فن لپ تاپ وجود دارد یا خیر، با بررسی کارشناسان سخت افزاری تعیین شده و به دارنده دستگاه اعلام می گردد. تلاش کارشناسان ما آن است تا حتی‌الامکان قطعه معیوب تعمیر شود تا دستگاه با قطعات اورجینال و اصلی خود به کار ادامه دهد.

اما در شرایطی که فن کاملاً خراب شده و امکان تعمیر آن وجود نداشته باشد، تعویض فن لپ تاپ بهترین گزینه خواهد بود. چون هم هزینه چندانی ندارد و هم استفاده از یک فن نو، تأثیر بسزایی در افزایش عمر مفید سایر قطعات دارد. تعویض و تعمیر فن لپ تاپ در این مرکز بر اساس هزینه مصوب، در کمترین زمان و با نمونه اورجینال و شرکتی انجام می پذیرد.

نمایندگی اچ پی در تهران

نمایندگی اچ پی در تهران ارائه‌دهنده تخصصی‌ترین سرویس‌های مرتبط با محصولات اچ پی نظیر تعمیر، بهسازی، ترمیم قطعات، فروش، شارژ کارتریج، تعمیر در محل محصولات اچ پی و …- به متقاضیان است. تمامی خدمات مذکور به دست تیمی از زبده‌ترین کارشناسان و با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات، در یک فضای کاملاً حرفه‌ای به مراجعان ارائه می گردد.

خدمات تخصصی ارائه شده در نمایندگی hp در تهران منحصر به دستگاهی خاص نیست و دارندگان کلیه دستگاه های این برند می توانند پس از حضور در نمایندگی مجاز اچ پی در تهران به پارت تعمیرات مرتبط با محصول خویش مراجعه کرده و تخصصی ترین سرویس های مورد نیاز را دریافت نمایند. نمایندگی اچ پی در تهران با تجهیز کادر فنی خویش به پیشرفته ترین تجهیزات و امکانات روز دنیا، فضایی فراهم آورده که در آن امکان ارائه تمامی خدمات مورد نیاز کاربران، بر اساس ضوابط و استانداردهای جهانی کمپانی اچ پی فراهم گشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید