اشتراک گذاری

تعمیر هارد فرمت شده

فرمت شدن هارد از آن دست اشکالاتی است که غالبا به دلیل ناآگاهی کاربر و یا بی احتیاطی های وی اتقاق می افتاد. در این وضعیت کاربر پس از اتصال هارد به دستگاه با پیغام فرمت مواجه می شود و بر اثر بی احتیاطی و یا بی اطلاعی، این پیغام را تأیید می کند. همین تأیید سبب می شود تا کلیه اطلاعات ذخیره شده در هارد از دست رفته و امکان دسترسی به آنها از بین برود. در صورت بروز این اتفاق، تنها راه تعمیر هارد فرمت شده، بازیابی اطلاعات آن است که فرآیندی پیچیده و نیازمند تجهیزات خاص است.

تعمیر هارد فرمت شده یکی از تخصصی ترین سرویس های ارائه شده در مرکز تعمیرات هارد اچ پی است که توسط تیمی از مجرب ترین کارشناسان حوزه بازیابی انجام می پذیرد. هاردهای معیوب موجود در این مرکز توسط پیشرفته ترین تجهیزات عیب یابی بررسی شده و در صورت امکان تعمیر می شوند. اگرچه در برخی موقعیت ها امکان بازیابی اطلاعات و تعمیر هارد فرمت شده وجود دارد اما توصیه می‌شود در صورت مشاهده‌ی چنین پیغامی از سوی هارد (پیغام فرمت کردن هارد) از این کار یعنی فرمت کردن هارد خودداری نمایید؛ به‌ویژه اگر اطلاعات موجود در هارد اهمیت و ارزش بالایی برای شما دارند. (به‌هیچ عنوان هارد را برای ریکاوری و بازیابی اطلاعات فرمت نکنید چون در اینصوت زمان بازیابی اطلاعات از  ۱ دقیقه به ۲ روز تبدیل می‌گردد و در برخی موارد امکان دارد که اطلاعات دیگر بازیابی نشود).

تعمیر هارد فرمت شده

ریکاوری اطلاعات هارد فرمت شده

تعمیر هارد فرمت شده در صورتی که این اتفاق یعنی فرمت شدن هارد صورت گرفته باشد- بیشتر به حوزه بازیابی اطلاعات و ریکاوری آنها باز می گردد. پیغام فرمت کردن هارد غالباً به دو دلیل برای کاربر به نمایش در می آید که عبارت است از:

  • خرابی فایل های سیستمی:

در این وضعیت فایل های سیستمی پارتیشن یا درایو دستگاه خراب شده و سیستم از شما دوباره سازی فایل های سیستمی یا همان فرمت کردن را درخواست می‌کند. در صورت فرمت کردن هارد، در واقع ساختار جدیدی به پارتیشن داده می شود که بر اساس آن اطلاعات هارد غیرقابل دسترس می شوند. بنابراین اکیداً توصیه می شود از این کار خودداری کنید به ویژه اگر اطلاعات موجود در هارد برای شما مهم است. در صورت بروزاین اتفاق در اسرع وقت بدون هیچ کاری و مداخله، دستگاه خود را به یکی از مراکز ارائه دهنده خدمات مرتبط با تعمیر هارد فرمت شده تحویل دهید.

  • خرابی هارد دیسک:

اگر هارد دیسک شما خراب باشد و اما مورد شناسایی واقع شود بی شک یکی از اشکالات پیش آمده درخواست های مکرر دستگاه مبنی بر نیاز به فرمت کردن است. در صورت تأیید فرمت هارد، در واقع کاربر فایل های سیستمی روی هارد خراب را دوباره سازی کرده است. این کار به اطلاعات هارد آسیب جدی وارد می کند و کار تعمیر هارد و بازیابی اطلاعات آن را بسیار دشوار می کند.

بنابراین توصیه می شود که اگر هارد مورد استفاده  سرعت کندی دارد و بعد از مدت طولانی پیغام فرمت میدهد از فرمت کردن آن جداً پرهیز کنید. در صورتی که از روی ناآگاهی و یا بی احتیاطی پیغام فرمت را تأیید کرده اید در اسرع وقت به واحد تعمیر هارد فرمت شده مراجعه نمایید تا سرویس های بازیابی و ریکاوری اطلاعات بر روی هارد پیاده شود.

در صورت مشاهده پیغام فرمت هارد چه باید کرد؟

به دلایل مختلفی ممکن است پیغام فرمت هارد را در سیستم مشاهده کنید. در این شرایط، قطعا یک ایراد سخت افزاری یا نرم افزاری ایجاد شده و سیستم از شما می خواهد که هارد را فرمت کنید. اما آیا باید هارد را در این شرایط فرمت کرد؟! با توجه به این که ایراد اصلی هارد در این شرایط مشخص نبوده و نیاز به عیب یابی دقیق این قطعه است، به هیچ عنوان نباید دستور فرمت را اجرا کنید. بهترین کار این است که هارد را جدا کرده و از یک تکنسین تعمیرات هارد کمک بگیرید. به هیچ عنوان اطلاعات جدیدی روی هارد نریزید و به دنبال استفاده از نرم افزارهای جانبی هم نباشید.

آیا اطلاعات هارد فرمت شده بازیابی می شوند؟

خوشبختانه در بیشتر موارد می توان اطلاعات هارد فرمت شده را بازیابی کرد؛ البته اگر اطلاعات جدیدی روی آن ریخته نشده باشد! اضافه شدن اطلاعات جدید به هارد فرمت شده، شانس ریکاوری اطلاعات قبلی را به شدت کاهش می دهد. البته ریکاوری هارد فرمت شده، به روش فرمت شدن هم بستگی دارد. اگر هارد به روش Quick format   فرمت شده باشد، می توان گفت که هیچ راهی برای بازیابی اطلاعات و فایل های آن وجود ندارد. همچنین بد نیست بدانید که برخی از هارد دیسک ‌ها که از سال ۲۰۱۸ به بعد تولید شدند، از قاعده SMR  پیروی می‌ کنند. این هاردها حتی با یک فرمت ساده هم قابل ریکاوری نیستند! با این حال کارشناسان تعمیرات هارد اچ پی پس از تعمیر هارد فرمت شده، مراحل ریکاوری این قطعه را نیز انجام می دهند.

ریکاوری اطلاعات هارد فرمت شده

نکات فرمت کردن هارد

کارشناسان تعمیر هارد فرمت شده توصیه می کنند که پس از این کار یعنی فرمت کردن هارد  از ریختن اطلاعات جدید جدا خودداری فرمایید. این کار، روند بازیابی اطلاعات و تعمیر هارد فرمت شده را بسیار دشوار می سازد. پس از بازیابی اطلاعات در صورت نیاز خدمات تخصصی مرتبط با تعمیر هارد فرمت شده بر روی هارد پیاده می شود. خدمات مرتبط با تعمیر هارد را به طور کلی می توان به دو بخش تعمیرات نرم افزاری هارد و تعمیر خرابی های فیزیکی هارد تقسیم کرد. خرابی فریموری یا همان ساختاری هارد بدین معناست که هارد از نظر Service Area با اشکال روبه رو گشته است. هد هارد با توجه به نوع هارد از یک Defect List بهره میبرد که هارد پس استفاده مکرر و مواجه شدن با خرابی های مختلف شروع به خارج کردن خرابی ها از سطح پلتر و اضافه کردن به این لیست میکند.

این لیست ها به علت ظرفیت کم پس از مدتی به طور کامل پر شده و هارد پس از مواجه شدن با یک خرابی جدید قادر به اضافه کردن به این لیست نیست و موجب خرابی هایی از جمله عدم شناسایی هارد در کامپیوتر، عدم ظرفیت صحیح، مواجه شدن با پیغام فرمت و … می شود. بخش دوم یا خرابی فیزیکی هارد نیز بدین معناست که هارد احتمالاً دچار آسیب هد و پلتر، اسپیندل موتور با PCB شده است که این بخش خود به چند دسته مهم تقسیم می شود. شما کاربران گرامی می توانید جهت تشخیص نرم افزاری یا سخت افزاری بودن اشکالات پیش آمده به مرکز تعمیر هارد فرمت شده مراجعه نمایید و تخصصی ترین خدمات مرتبط با این حوزه را دریافت نمایید.

نکات مهم پیش از فرمت کردن هارددیسک

اعلام نیاز دستگاه به فرمت کردن هارد، ممکن است به دلیل برخی از علل ذکر شده در بخش زیر باشد. برخی از این علل همانگونه که مشاهده خواهید کرد به راحتی قابل رفع است و فرمت کردن هارد را منتفی می سازد. بنابراین در صورت مواجه شدن با این پیغام پیش از تأیید آن موارد ذکر شده در بخش زیر را رعایت کنید. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره های بیشتر می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با کارشناسان ما در واحد تعمیر هارد فرمت شده تماس بگیرید.

  • برای تشخیص این مسئله که هارد یا فلش درایو شما دارای فرمت فایل ناشناختهRAW است یا خیر، میتوانید عبارت Computer Management را در منو استارت تایپ کنید. گزینه پیدا شده را انتخاب کنید و وارد بخش Disk Management شوید تا درایو هایی که با فرمت فایل raw مشخص شده اند را بررسی کنید.
  • برای اطمینان از اینکه مشکل هارد دیسک شما سخت افزاری است یا خیر میتوانید توسط تکنولوژی M.A.R.T درایو ها و برنامه هایی که امکان چک کردن این موضوع توسط فناوری اسمات را میدهند مانند GSmartControl استفاده کنید. در صورت نیاز می توانید در مرکز بازیابی اطلاعات حضور یافته و تخصصی ترین سرویس های مرتبط با این بخش را با حضور در واحد تعمیر هارد فرمت شده دریافت نمایید.
  • هارد خود را پیش از اقدام به فرمت، بر روی پورت های مختلف سیستم امتحان کنید. این امکان وجود دارد که پیغام فرمت با تعویض هارد و اتصال آن به پورت دیگر، نمایش داده نشود.
  • ممکن است پیغام فرمت شدن هارد به دلیل ضربه، اتصال برق و گرفتن بدسکتور سخت افزاری باشد که در این حالت دستگاه صداهایی نابهنجاری تولید می کند. تعمیر چنین هاردی نیاز به مراجعه و حضور در مراکز بازیابی اطلاعات دارد.

تعمیر هارد اچ پی

تعمیرات هارد اچ پی یکی دیگر از تخصصی ترین سرویس های ارائه شده در نمایندگی اچ پی است. کاربران هاردهای اچ پی اعم از هاردهای اینترنال و اکسترنال می توانند با حضور در نمایندگی اچ پی و مراجعه به مرکز تعمیر هارد اچ پی، تخصصی ترین سرویس های مرتبط از جمله تعمیر هارد فرمت شده را دریافت نمایند. مرکز تعمیر هارد Hp کادری متخصص و کارآمد از برترین تعمیرکاران این حوزه را به همکاری فراخوانده تا امکان تعمیر و رفع هر گونه اشکال در هاردهای اچ پی فراهم گردد. شایان ذکر است تمامی خدمات ارائه شده در این مرکز مشمول گارانتی و ضمانت است.

نمایندگی اچ پی و واحدهای تعمیرات اچ پی

نمایندگی اچ پی یکی از شرکت های پیشگام در ارائه خدمات تخصصی مرتبط با تعمیرات اچ پی است که به دلیل در اختیار داشتن پیشرفته ترین تجهیزات و همکاری با جمعی از زبده ترین کارشناسان این حوزه موفق به کسب موفقیت های بسیار در این زمینه گشته است. یکی از بزرگترین افتخارات کسب شده توسط این مرکز آن است که در طی سالهای اخیر و بر اساس نظرسنجی های انجام شده به عنوان برترین مجموعه ارائه دهنده خدمات از سوی کاربران انتخاب گشته است.

تعمیرات اچ پی در این مرکز به دلیل اِعمال پاره ای از عملیات گردگیری و بازیابی در حین تعمیر منجر به بازیابی کیفیت اولیه دستگاه و رفع عیوب نهفته در آن گشته و سبب می گردد تا کاربر لذت کار با یک دستگاه نو و بی عیب و نقص را مجدداً تجربه نماید. بازیابی اطلاعات، آموزش تعمیرات اچ پی، ارتقاء دستگاه ها و سرویس در محل اچ پی از دیگر خدمات ارائه شده در این مرکز است که شما کاربران می توانید جهت آشنایی با هریک از آنها به سایر صفحات وب سایت مراجعه نمایید. واحدهای تعمیرات اچ پی در بخش زیر معرفی می گردند.